de 2,5-jarige peuter

Een peuter heeft zich nog maar nauwelijks een beeld gevormd van zijn wereldje thuis: hier slaap ik, hier eet ik, hier speel ik, bij die mensen ga ik op bezoek, zo is mijn huis en mijn straat, daar ga ik heen met mama en papa. Dan stapt hij de school binnen en krijgt de opgave om een heel nieuwe wereld te leren aanvaarden. Alles rondom hem is nieuw en onbekend. De juf zal proberen om een vertrouwensrelatie met elke peuter op te bouwen.

In de loop van het schooljaar evolueren ze van een peuter naar een kleuter, met nog wel veel behoefte aan geborgenheid, maar vooral ook veel aandacht voor kans tot experimenteren en onderzoeken

Bij de peuters zorgen we voor een geborgen huislijke sfeer waar men naar hartenlust kan experimenteren. Vanuit een positieve ingesteldheid probeert de juf in elk hoekje en in elke korte activiteit geborgenheid te creëren. De verf voelen, ze uitsmeren met de handen. Het lustspel in de zandtafel, mama en papa naspelen in het poppenhuis. Ze vinden het vaak geweldig.  Het proces is in elk geval belangrijker dan het eindresultaat. Heel vaak is de concentratie nog van korte duur. De klas is er dan ook op gericht dat kleuters de kans hebben om te vlinderen van hier naar daar. We zorgen voor korte activiteitjes en voor stukken open ruimte voor bewegingsmomentjes, fietsen, dansen op vrolijke ritmische muziek. Binnen de hoeken groeit de interactie van de kleuter. Naarmate ze rijper worden evolueert hun spel van egocentrisch en individueel naar sociaal en interactief.

Daarnaast zorgen we voor structuur en bereikbaarheid van het materiaal, zodat de peuters optimaal zelfstandig kunnen werken.